dinsdag 6 september 2011

Foto inspirerende uitspraken









De camera is een doodgemakkelijke manier om die andere werkelijkheid te ontmoeten.
Minor White, Amerikaans fotograaf (1908 - 1976)

Ik maak altijd in gedachten foto’s bij wijze van oefening.
Onbekend

In elk onverwacht moment schuilt een mooie foto.

De flits is de zaklamp voor fotografen.


Fotografie leert je om te kijken.
Berenice Abbott, Amerikaans fotograaf (1898 - 1991)

Je neemt geen foto's, je maakt ze.
Ansel Adams, Amerikaans landschapsfotograaf (1902 - 1984)


Er zijn geen regels voor een goede foto, er zijn gewoon goede foto's.


Een geweldige foto geeft volledig je diepe gevoel weer over wat je fotografeert.

Een echte foto hoef je niet uit te leggen en kun je niet in woorden vatten.
Diane Arbus, Amerikaans portretfotografe (1923 - 1971)

Ik geloof echt dat er dingen zijn die niemand zou zien als ik ze niet fotografeerde.

Wat belangrijk is om te weten is dat je het nooit weet. Elke keer moet je het min of meer aanvoelen.

Ik heb nooit een foto gemaakt precies zoals ik bedoeld had. Ze worden altijd beter of slechter.

Een foto is een geheim over een geheim. Hoe meer hij zegt, hoe minder je weet.

Als ik alleen maar nieuwsgierig was, zou het heel moeilijk zijn om tegen iemand te zeggen: “Ik wil bij jou thuis komen en ik wil dat je met me praat en me je levensgeschiedenis vertelt.” Ik bedoel maar dat de mensen zouden vragen: “Ben je gek?” Plus dat ze behoorlijk achterdochtig zouden worden. Maar de camera is een soort vergunning. een heleboel mensen willen juist zoveel aandacht krijgen en het is ook een redelijk soort aandacht om te krijgen.

Eve Arnold, Amerikaans fotografe (1912)

Als een fotograaf geeft om de mensen voor de lens en meeleeft, scheelt dat enorm. De fotograaf is het instrument, niet de camera.

Richard Avedon, Amerikaans fotograaf (1923 - 2004)

Mijn portretten zeggen meer over mij dan over de mensen die ik fotografeer.

Walter Benjamin, Joods-Duitse cultuurfilosoof (1892 - 1940)

De behoefte om de dingen ruimtelijk en menselijk ‘dichterbij’ te brengen, is tegenwoordig bijna een obsessie geworden, net als de neiging om de unieke of vluchtige hoedanigheid van een bepaalde gebeurtenis te negeren door haar fotografisch te reproduceren.

Bill Brandt, Engels fotograaf (1904 - 1983)

Een fotograaf moet voorbereid zijn om die elementen te vangen die het onderwerp onderscheiden of die het sfeer geven.

Het hoort bij het werk van de fotograaf om meer intens te te kijken dan de meeste andere mensen. Het is de houding van een kind die de wereld voor het eerst ziet of van een reiziger die een vreemd land bezoekt.

Het gaat om de gave om het leven om je heen helder en levendig te zien, als iets dat opwindend is van zichzelf. Het is een aangeboren talent, dat varieert in intensiteit door het temperament en de omgeving van de fotograaf.

Robert Capa, Hongaars fotojournalist (1913 - 1954)

Als je foto's niet goed genoeg zijn dan was je niet dicht genoeg bij je onderwerp.

De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.

Ik hoop tot het eind van mijn leven werkloos te blijven als oorlogsfotograaf.
Henri Cartier-Bresson, Frans fotograaf (1908 - 2004)

Fotografie is een directe reactie, tekenen is meditatie.

Wij fotografen werken met dingen die continu verdwijnen en als ze verdwenen zijn kan niets op de wereld ze weer terug laten komen. Je kunt een herinnering niet fotograferen.

De foto interesseert met niet. Ik wil alleen een klein stukje van de werkelijkheid vastleggen.

Bij fotografie kunnen de kleinste dingen een groots onderwerp zijn. Het kleine, menselijke, detail kan een een belangrijk thema worden.

Je eerste 10 000 foto’s zijn je slechtste.
Rineke Dijkstra, Nederlands fotografe (1959)

Ik probeer te bereiken dat je als kijker in de huid van iemand anders kunt kruipen. Ik zoek altijd onderwerpen die iets universeels hebben, bepaalde ervaringen die iedereen wel kent.
Alfred Eisenstaedt, Duits fotograaf (1898 - 1995)

Het is belangrijker dat het met de mensen [voor de lens] klikt dan dat de sluiter klikt.

Hou het simpel.

Elliott Erwitt, Amerikaans fotojournalist (1928)

Fotografie is voor mij de kunst van het observeren. Het gaat er om iets interessants vinden in een gewone omgeving. Ik heb ervaren dat de dingen die je ziet er weinig toe doen maar dat alles draait om de manier waarop je ze ziet.

Je kunt overal beelden vinden. Het is eenvoudig het opmerken van dingen en ze een plek geven. Je hoeft alleen maar te geven om wat er om je heen gebeurt en je echt interesseren voor de mensheid.

Een foto moet naar gekeken worden, niet over verteld worden.

Emmet Gowin, Amerikaans fotograaf (1941)


Mijn foto’s zijn bedoeld om iets voor te stellen dat je niet ziet.

Ernst Haas, Amerikaans fotograaf (1921 - 1986)


Ik ben niet geïnteresseerd in het fotograferen van nieuwe dingen - ik wil dingen op een nieuwe manier zien.

Er is alleen maar jijzelf en je camera. De beperkingen in je fotografie zitten in jezelf, want wat je ziet is wat je bent.Een foto is een uitdrukking van een impressie. Als schoonheid niet binnenin ons zit, hoe hadden we het dan ooit kunnen herkennen?
Lewis Hine, Amerikaans socioloog en fotograaf (1874 - 1940)

Als ik het verhaal in woorden kon vertellen hoefde ik niet met een camera te sjouwen.
André Kertész, Hongaars fotograaf (1894 - 1985)

De camera is mijn werktuig. Daarmee geef ik een bestaansreden aan alles om mij heen.
Annie Leibovitz, Amerikaans fotografe (1949)

Wat je in mijn portretten ziet is dat ik niet bang was om verliefd te worden op die mensen.

Als ik zeg dat ik iemand wil fotograferen bedoel ik eigenlijk dat ik ze wil leren kennen. Iedereen die ik ken fotografeer ik.
Pablo Picasso, Spaans kunstenaar (1881 - 1973)

De fotografie heeft zich zo ontwikkeld dat zij in staat is om de schilderkunst te bevrijden van het literaire, het anekdotische en zelfs van het onderwerp… Waarom zouden de schilders niet profiteren van hun pas verworven vrijheid en andere dingen gaan doen?
Man Ray, Joods-Amerikaans surrealistisch fotograaf (1890 - 1976)

Ik fotografeer dingen die ik niet wil schilderen en ik schilder dingen die ik niet kan fotograferen.
Mick van Schooneveld, Amsterdams fotograaf

Mijn fotografie bezorgt mij voor 90% teleurstelling, voor 8% nederigheid en voor 2% voorzichtige hoop. Voor tevredenheid is zelden plaats. De beste foto moet namelijk altijd nog worden gemaakt.

De mens is het meest paradoxale, het meest uitgebreide, het meest gefacetteerde, kortom het meest onontkoombare onderwerp dat de fotografie kent. Het is zelfs een zo onontkoombaar onderwerp, dat ook pure landschapsfotografen zich ermee bezighouden, omdat zij in hun foto’s nu eenmaal steeds weer hun eigen verhouding tot een landschap vastleggen.

Je kunt mensen niet tonen wat zij niet kunnen zien.
George Bernard Shaw, Iers toneelschrijver (1856 - 1950)

Een fotograaf lijkt op de kabeljauw die een miljoen eitjes maakt waarvan er één volwassen wordt.
Han Singels, Nederlands documentair fotograaf (1942)

Je verliest je bij een onderwerp maar al te gemakkelijk in het uitzonderlijke en het theatrale. Maar daarmee doe je het geen recht. Want het gaat over leven, over wat er is, en niet over wat je daar als fotograaf voor moois van kunt maken.

Ik ben er nu eenmaal van overtuigd dat goede fotografie van nature conservatief is. Alleen dan behoudt het ook na jaren zijn kracht.
Isabel Snyder, Amerikaans modefotografe

Fotograferen leerde ik door het te doen, door iets fantastisch moois te maken, door te falen, door te verbeteren, door te leren.

Een portret moet iets onthullen. Als het dat niet doet... dan is het in mijn ogen geen portret. Heb jij ooit een modefoto gezien die iets over de persoonlijkheid van het model zegt?
Jerry N. Uelsman, Amerikaans kunstfotograaf (1934)

De kunst van fotografie is een moment met gevoel  vast te leggen op de gevoelige plaat.
Stan Rams


Tags

Citaten en uitspraken over  wereldberoemde of gewoon bekende fotografen, om over na te denken of te glimlachen en als inspiratie
Fotografie inspirerende uitspraken
Photography Most inspiring qoutes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

SVN Nieuws

back to top